©  Foto:

Paul Gadegaard i Højhuset

Herning Højskole rummer et af de mest markante eksempler på totaludsmykning i dansk kunsthistorie. Da skolen blev opført i 1962, blev kunstneren Paul Gadegaard inviteret til at skabe en helhedsudsmykning af skolens centrale vestibule – et værk, hvor kunst og funktion går hånd i hånd.

Her møder man bemalede vægge, døre og lofter, ophængte skulpturer, særligt designede lysarmaturer og selv elevernes postkasser indgår som en del af det samlede kunstneriske udtryk. Værket er skabt i den konkrete kunsts ånd – et formsprog baseret på geometri, farver og linjer uden symbolik, hvor kunsten ”er, hvad den er”.

Gadegaards udsmykning er ikke alene en æstetisk oplevelse, men også et vidnesbyrd om skjortefabrikant Aage Damgaards vision: at bringe kunsten tæt på mennesker i både arbejdsliv og uddannelse. Herning Højskole blev dermed et sted, hvor kunst og læring forenedes i moderne rammer. Herning Højskole står i dag som en skjult perle i dansk kunst- og designarv, hvor Paul Gadegaards værk fortsat kan opleves i sin oprindelige sammenhæng.

Herning Højskole står i dag som en nyrenoveret perle i dansk kunst- og designarv, hvor Paul Gadegaards værk fortsat kan opleves i sin oprindelige sammenhæng.