©  Foto:

Den Jødiske Kirkegård

"Den Jødiske Kirkegård" er et værk af Peter Bonnén fra ca. 1990 og er placeret i Frisenborg Skulpturpark i Ikast. 

 

"Den Jødiske Kirkegård" udgøres af 13 individuelt udformede blokke, som står på den grønne, let skrånende plads i Frijsenborgparken. Blokkene er alle forskellige i størrelse og udformning. Alle har samme lukkede form, på nær én. De står isolerede fra hinanden, spredt ud på grunden, dog med samme retning og med udformningen og materialet som fællesnævner. De er alle af jern, der efterhånden har fået den samme rustrøde farve, og alle har de sider, der er glatte og sider eller flader, der er ujævne.

Den Jødiske kirkegård er et gennemført eksempel på den meget stringente stil, der præger Peter Bonnéns kunst. Men den er ikke mere stringent, end at der synes at være et vibrerende liv i blokkenes rå overflade, og i det sammenspil, der er mellem blokkene. Blokkene er anonyme, de er individuelle og fulde af udtryk. Værket har en pendant på Bornholm. I skulpturhaven ved Bornholms Kunstmuseum står et lignende værk af Peter Bonnén med titlen ”Min Etiopiske Kirkegård”, som er fra 1992.

Peter Bonnén er dansk billedhugger, maler og fotograf uddannet på Den Eksperimenterende Kunstskole, også kaldet Eks-skolen i København i starten af 60´erne. Hans skulpturer er kendetegnet ved et stringent og minimalt formsprog, hvor han arbejder med én eller flere blokke i jern eller sten, der bearbejdes, så skulpturen både har ujævne flader og helt glatte, lige flader. Han har sin kunstneriske afsæt i minimalismen og de kunstneriske strømninger i starten af 1960´erne, hvor man eksperimenterede med at nå et nulpunkt for skulpturen, så den ikke længere besad den indre mening.