Udbud af opgave vedr. strategiproces

Foto: VisitHerning

UDLØBET
VisitHerning skal have en ny strategi 2022-2025. Vi har et ønske om at processen frem mod en ny strategi faciliteres effektivt og opsummeres af en ekstern konsulent. Derfor ønsker vi at modtage tilbud på denne opgave.

Om VisitHerning

VisitHerning er Danmarks destination for erhverv, events, kunst og store oplevelser.

VisitHerning er turistforening for området, der dækker Herning og Ikast-Brande kommuner. Her kan du finde aktiviteter og gode oplevelser, som passer lige til dig, når du besøger byer som f.eks. Herning, Kibæk, Vildbjerg, Aulum, Ikast, Brande og Nr. Snede. Byerne bindes sammen af naturskønne landskaber, som indbyder til fordybelse eller aktivitet.

Vi byder på lidt af hvert for alle. Som gæst kan du f.eks. besøge Herning for at deltage på en faglig messe, en stor sportsbegivenhed eller et brag af en koncert. Du kan også kaste dig over perlerækken af aktiviteter og events, som tilbydes i hele destinationen.

Eller du kan tage på opdagelse i den storslåede natur med et væld af vandrestier og cykelruter - et eksempel kan være Hærvejen omkring Nr. Snede – eller kaste snøren ud i et af de eftertragtede åløb.

Du kan også vælge en kunst- og kulturoplevelse ud over det sædvanlige på et af områdets museer eller kunstparker i det offentlige rum. Og hvorfor ikke forkæle dig selv med en shoppetur, god mad på en af områdets caféer eller restauranter samt en overnatning, som passer til dit behov.

I hele VisitHerning-destinationen er vi velforberedte og står klar til at tage imod vores gæster. Vi går forrest i bestræbelserne på at give dig unikke oplevelser, som bider sig fast i krop og sjæl. Her skaber vi oplevelser for mennesker, som man kan være sammen om.

We have been expecting you – er vores mantra, vores kodeks, vores løfte. Der er i 2020 og 2021 gennemført en proces, som skal forankre løftet og vores nye fælles kernefortælling for destinationen.

Læs VisitHernings kernefortælling i Bilag 1

Du kan læse mere om VisitHerning og vores nuværende strategi 2019-2021 på: https://www.visitherning.dk/herning/diverse/strategi

Om en ny strategi 2022-2025

En stor del af den nuværende strategi 2019-2021 er stadig relevant, og med de nødvendige justeringer af prosa skal dette føres med ind i den kommende strategi 2022-2025. Væsentligt er det dog, at den skrevne strategi i større grad end tidligere eksekveres gennem nedskrevne handleplaner og fastsatte KPI´er. Det er vigtigt, at dette bliver meget konkret, lige til og overskueligt. Derfor ligger tyngden i strategiprocessen her. VisitHerning er pt. i gang med at få analyseret en række turismerelaterede parametre, som skal give den nødvendige indsigt for at kunne udarbejde KPI’er m.v.

Endvidere er bæredygtig turisme et nyt og vigtigt område, som skal integreres i VisitHernings nye strategi. Her har VisitHerning gennemført en intern proces og et forarbejde ”På vej mod en mere bæredygtig destination”, hvor også FN´s 17 verdensmål er vurderet og de mest relevante for VisitHerning er udvalgt og bearbejdet med aktiviteter.

Læs mere om VisitHernings bæredygtighedsambitioner i bilag 2.

Konsulentopgaven

Hovedparten af konsulentopgaven foregår på de ”indre linjer” med direktør og medarbejdere. Dog vil VisitHernings bestyrelse blive involveret i en workshop samt en godkendelsesproces. Strategien skal være færdig i marts 2022, så den kan præsenteres for foreningens medlemmer på Generalforsamling marts 2022. Vi forestiller os konsulenthjælp til følgende opgaver:

  • Tilrettelæggelse og facilitering af et internt strategiforløb frem mod VisitHernings generalforsamling ultimo marts 2022
  • Struktur, milepæle, deadlines og nødvendige elementer i processen
  • Facilitering af nødvendige interne møder/workshops med direktør og (udvalgte) medarbejdere
  • Afvikling af en 2 timers workshop med bestyrelsen (30. nov. 2021)
  • Skriftlige opsamlinger og udkast til videre drøftelse blandt medarbejdere, ledelse, forretningsudvalg og bestyrelse

Forventet tidsplan

(forslag til dialog og proces med valgte konsulent):

27. september: Afholdelse af Årets turismemøde

1. oktober: VisitHerning afholder intern evaluering af nuværende strategi og de 5 indsatsområder

Uge 41: Overblik diverse analyser

Uge 43/44: Sidste udkast til nye VisitHerning KPI’er

30. november: 2 timers workshop med bestyrelsen (konsulent deltager)

Uge 48: Opsamling på bestyrelsesworkshop

Uge 51: Opsamling med konsulent

Uge 1-4: intern bearbejdning og justering af strategi

9. februar: Udkast sendes til forretningsudvalg

23. februar: Forretningsudvalgsmøde – indstiller ordlyd til godkendelse i bestyrelsen

25. februar: Revideret udkast sendes til bestyrelsen

2. marts: Godkendelse i bestyrelsen

29. marts: Generalforsamling for alle medlemmer

Deadline

Der er deadline for indsendelse af tilbud fredag d. 24. september kl. 8.00 til Projektchef Stine Nybo på sn@visitherning.com. Eventuelle spørgsmål besvares også af Stine på tlf. 26234856.

Kriterier for tildeling af opgaven:

Tilbuddet vurderes og vægtes ud fra følgende kriterier:

Kompetencer: 30 %

Løsningsforslag: 20 %

Pris: 50 %

Dette udbud er en del af projektet ”Konsolidering og mobilisering af en ny midtjysk destination”, som er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Herning Kommune samt Ikast-Brande Kommune.

BILAG 1

VisitHernings kernefortælling

Vores størrelse er vores styrke. Vi er store nok til at løfte det meste – og små nok til at skabe en personlig oplevelse. Uanset om du kommer her på arbejde, som gæst til en stor event eller for at opleve den smukke natur og fordybe dig i kunst og kultur med dine nærmeste.

Vi ved, at du som gæst kommer for at opleve, lære eller arbejde sammen med andre. Derfor arbejder vi alle tæt sammen for, at dit besøg bliver en totaloplevelse. 

Vi er nemlig forberedte på, at du kommer.

Helt fra booking og planlægning af dit besøg bliver du modtaget, så det aldrig bliver en standardoplevelse. Alt kan lade sig gøre - for vi elsker at have gæster og har en vilje til at lykkes med at skabe oplevelser i særklasse!

Eller sagt på en anden måde - vi har altid øjenkontakt med vores gæster, så det bliver en både professionel og personlig oplevelse.

Det er derfor vi siger: We have been expecting you!

BILAG 2

Uddrag fra: På vej mod en mere bæredygtig destination

På vej mod en mere bæredygtig destination

Foto:VisitHerning

Bæredygtighed er vigtigt for VisitHerning som destination fordi

Bæredygtighed er vigtigt for VH som destination fordi

Foto:VisitHerning

Vi vil være en del af løsningen på udfordringerne

Vi vil være en del af løsningen på udfordringerne

Foto:VisitHerning

VisitHerning har mulighed for at påvirke verdensmålene på en række områder

VisitHerning har mulighed for at påvirke verdensmålene på en række områder

Foto:VisitHerning

VisitHerning kan gøre en forskel ved at bidrage til verdensmålene for bæredygtig udvikling

VisitHerning kan gøre en forskel ved at bidrage til verdensmålene for bæredygtig turisme

Foto:VisitHerning

VisitHerning arbejder strategisk med fem essentielle verdensmål

VisitHerning arbejder strategisk med fem essentielle verdensmål

Foto:VisitHerning

VisitHerning kan påtage sig forskellige roller i forhold til bæredygtighed

VisitHerning kan påtage sig forskellige roller ift. bæredygtighed

Foto:VisitHerning