Dining in the Dome

Et efternavn der forpligter

Foto: Stefan Steinn

Damgaard. Efternavnet forpligter, og det ved Thomas Damgaard godt. Nu er han i gang med at sætte sit præg på Herning, som tredje generation i sin familie.

Blikket er skarpt og fokuseret. Hver eneste detalje på tallerkenen er gennemtænkt og tilrettelagt. Stedet hedder Dining in the Dome. Vi er i Gødstrup, en spytklat fra det nye hospital for den vestlige del af Midtjylland.
Her – under en kuppel – åbner Thomas Damgaard sammen med sin kompagnon, Jacob Møller, med mellemrum op for gourmetoplevelser fra øverste hylde.

Dining in the Dome er en pop-up restaurant med plads til 85 gæster. Den har åbent efter aftale – og på annoncerede dage. Man bestiller bord, og så er det Thomas Damgaard og Jacob Møller der bestemmer, hvad der bliver serveret. Menuen er sat – og det eneste gæsterne ved er, at der venter en oplevelse.

”Vi vil være de bedste, til det vi laver. Det skal være en ekstraordinær oplevelse at komme hos os”, siger Thomas Damgaard.

”Vi dikterer mange flere forhold for vores gæster. Både fordi vi kan lave nogle gode oplevelser på den måde, men også fordi det skal hænge sammen økonomisk. Både for os og gæsterne”, siger han.

Bøffer i blodet

Thomas Damgaard kommer af en familie, som om nogen har prøvet til og prøvet af. Og som har sat sit helt unikke og afgørende aftryk på Herning.

”Det er faktisk ikke noget, jeg har tænkt så meget over. Men jo. Jeg tror faktisk, at jeg har rigtig meget med fra mine rødder”, siger han.

Thomas’ farfar var Aage Damgaard. Det var ham, der skabte Angli-skjorten og senere A Hereford Beefstouw restauranterne. Han satte Herning på kortet for kunst, da han i 1973 fik kunstmaleren Carl-Henning Pedersen til at udsmykke sin skjortefabrik i Birk og er, sammen med sin bror Mads, som skabte egetæpper, en af de absolutte hjørnesten i Hernings udvikling.

Thomas’ far, Lars, fortsatte Aages arbejde indenfor restaurationsverdenen. Han har gjort A Hereford Beefstouw til en kæde af bøfhuse i hele Danmark – og i Sverige, Grønland – og Australien.

Og det er på en kvist på dét stamtræ, at Thomas Damgaard nu finder sin egen vej som iværksætter.

”Vi gør det på vores måde. I vores tempo. Det vi gerne vil, tager tid at bygge op”, siger Thomas Damgaard.

Æstetik og kvalitet

Sammen med Jacob Møller, tidligere køkkenchef på Michelin-restauranten Frederikshøj, var han en af de første i Danmark til at tilbyde besøg af en topkok i gæsternes private hjem. Senere kom Dining in the Dome, og nyeste blad i portfolien er den historiske Niels Bugges Kro ved Viborg.

”Jeg har hele historien med mig fra A Hereford Beefstouw. Og vi har mange af de samme værdier. Vi går vildt op i kvalitet og æstetik. Og kunst. Det skal være en oplevelse at spise hos os”, siger Thomas Damgaard.

”Mit ophav har lært mig betydningen af, at rammerne betyder alverden. Det har stor betydning for, hvordan vi trives”, siger han, og bruger samarbejdet mellem A Hereford Beefstouw og billedhugger Ingvar Cronhammar som eksempel.

”Når man beder en kunstner designe en steakkniv og gaffel, så er det fordi, man mener det. Man kan synes, det er vanvittigt at bruge så mange penge på så lidt, men det er med til at udstråle en holdning til kvalitet og æstetik, som jeg synes er uvurderlig”, siger Thomas Damgaard.

Han følger selv efter. Hans øjne lyner, når han taler om kunst, æstetik og kvalitet. Det handler om passion – og det efterlader de nye forretningsmodeller plads til.

”Det er fint at tale om nyt nordisk og dogmer. Vi har ikke dogmer, men vil hellere tale om kvalitet. Det skal være i orden, det vi spiser, og råvarerne skal være friske. Der skal også være kvalitet i det for gæsterne – det skal være en ekstraordinær oplevelse at komme hos os. Og så skal det også være kvalitet for os. Det skal være sjovt at gå på arbejde, og det skal hænge sammen med det liv, vi gerne vil have ved siden af jobbet. Det synes jeg, er det vigtigste”, siger Thomas Damgaard.