Axel Månsson grøntsager økologi

Foto:Axel Månsson A/S

E.A.T. Eating and Tourism

Projektets formål

Uanset om det er forplejning til et stort event, en hurtig hotdog inden en koncert eller et restaurantbesøg med venner under en kulturfestival, så står maden som et af de centrale elementer i gæsternes oplevelse, når de besøger Herning. Det er vores ønske som destination at bidrage til realisering af nationale klimamål samt FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. 

E.A.T. er vores første strategiske satsning i arbejdet med bæredygtig turismeudvikling og den spiseoplevelse vi på destinationen tilbyder vores gæster. 

Holdet bag E.A.T. er et samarbejde mellem VisitHerning og Bæredygtig Herning støttet af Herning Kommune samt Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.  

Projektets strategiske indsatser

Vi vil skabe madoplevelser af god kvalitet, et bredt udvalg af spisemuligheder og et større fokus på lokalt samarbejde. Det opnås gennem forskellige initiativer, hvor vi udvikler i fællesskab, skaber rum til faglig sparring, løfter kompetenceniveauet og indgår nye samarbejder på tværs. Initiativerne er udarbejdet efter abstraktionsstigen, hvor vi bevæger os fra de abstrakte rammer mod de konkrete handlinger. 

Her kan du læse mere om projektets strategiske indsatser:  

E.A.T.-alliancen

Projektet har dannet den lokale grønne alliance, hvor medlemmerne er ambassadører, som prioriterer arbejdet med bæredygtig omstilling. Det er et fællesskab, hvor vi sætter fælles ambitioner og retning for destinationens bæredygtige omstilling af gæsternes madoplevelse.

E.A.T. – lokal madpyramide

Den lokale madpyramide er en fælles strategi for destinationen, som er udarbejdet af alliancen. Grundstenen for strategien er samarbejde mellem lokale virksomheder, som oparbejder relevante kompetencer, der kan drive dem videre i arbejde med destinationens spiseoplevelse. Kompetencer og samarbejde danner grundlag for den adfærd vi gerne vil udvise og i sidste ende de værdier vi som destination gerne vil være kendt for.

Den lokale madpyramide

Foto:VisitHerning

Hvad vil vi være kendt for?

Vi skal i fællesskab finde fælles fodslag og afveje om fx værdier som kvalitet og diversitet skal være den røde tråd i vores kommunikation og bæredygtige omstillingsarbejde.

Hvordan vil vi i fællesskab arbejde med bæredygtig omstilling af vores gæsters madoplevelser?

Vi skal være enige om, at når vi siger, vi er ordentlige og ansvarlige i vores arbejde, produkt og service, hvad vil det så sige i praksis for den madoplevelse vores gæster køber?

Hvilke kompetencer har vi brug for?

Vi skal både udvikle vores forretning og vores medarbejdere. Nye indsatser og ambitioner kræver ny viden. Derfor samarbejder vi om at opnå de rette kompetencer og erhvervsstøttemuligheder. Det gør vi ved at støtte hinanden i netværk, erfagrupper for faggrupper, ledere m.fl., inspirationsfora etc.

Hvem er en del af fællesskabet og med hvilke handlinger?

Vi udvikler vores egne virksomheder, men vi samarbejder også, når det giver mening til gavn for destinationens formåen og brand. Det er opgavens karakter og ambition, der afgør den optimale samarbejdsform og handlinger. 
OBS: Listen over aktører kan ændre sig igennem projektets levetid og/eller efter projektafslutning. 

E.A.T.-dogmerne

Med udgangspunkt i den lokale madpyramide, har alliancen udviklet 4 dogmer som er en fælles fortolkning og forståelse af de værdier vi som destination gerne vil udvise og udvikle os inden for

Dogme kvalitet

Foto:VisitHerning

Kvalitet: Vi ønsker at hæve kvaliteten af vores gæsters spiseoplevelser gennem vores kvalitetsbevidste indkøb af råvarer og samarbejde med lokale producenter

Dogme ansvarlighed

Foto:VisitHerning

Ansvarlighed: Vi investerer i turismens positive bidrag til klimahandlinger og til at nå de danske klimamål – og vi investerer i lokale initiativer, der styrker social bæredygtighed i servicebranchen.

Dogme diversitet

Foto:VisitHerning

Diversitet: Vi er lige så forskellige som vores gæster og vi skal fortsat udvikle både vores eget brand og vores fælles destinationsbrand, så området også bliver kendt for bæredygtige spiseoplevelser af høj kvalitet

Dogme ordentlighed

Foto:VisitHerning

Ordentlighed: Vi skaber lokalt samarbejde om fødevarer og turisme, som udvikles i balance med natur og miljø, og med fokus på at styrke den lokale turismeøkonomi

Projektets aktivteter

E.A.T.-indekset

EAT-Indekset er en metode, hvor dogmerne konkretiseres og gøres målbare. Vi vil bruge indekset som et redskab til at vurdere destinations performance på de 4 dogmer.
Redskabet vil ligeledes synliggøre, hvor de enkelte aktører er stærke og hvilke mulige indsatsområder de kan arbejde med. Til sidst kan vi bruge værktøjet til at analysere udviklingen i projektets arbejde med at fremme bæredygtig turismeudvikling.

E.A.T.-nyhedsbrev

Vi udsender et nyhedsbrev, som skal inspirere modtageren til bæredygtige initiativer. Herudover er formålet at vidensdele og oplyse omkring hvad andre bidrager med i arbejdet med bæredygtig omstilling.  

E.A.T.-Rådgiving

Vi ønsker at hjælpe de enkelte virksomheders udvikling, uanset hvor langt de allerede er på rejsen. Med EAT-Rådgivning hjælper vi virksomheder med at kickstarte arbejdet med bæredygtige tiltag. I samarbejde med Erhvervsrådet Herning og Ikast-Brande og en ekstern konsulent, strikker vi et skræddersyet forløb sammen som tager udgangspunkt i den enkelte virksomheds behov.

E.A.T.-Masterclasses

Sammen med medlemmer af den lokal grønne alliance afholder vi E.A.T.-Masterclasses, som udarbejdes ud fra et konkret behov hos en aktør. Der afholdes en workshop med udgangspunkt i behovet. Et eksempel på dette arbejde kan være mere grønt på menuen i storkøkkener.

E.A.T. Leverandørsamarbejde

Alliancemedlemmerne er gået sammen i arbejdet omkring lokale leverandørsamarbejder, målet er at opnå lokal synergi igennem et samarbejde mellem virksomhederne som aftagere og de lokale producenter.

Kontakt

Har du spørgsmål til E.A.T. projekter kontakt Projektchef Stine Nybo eller Projektleder Louise Harder 

Stine Nybo

Projektchef

sn@visitherning.com

Louise Harder

Projektleder

lh@visitherning.com